Showing posts with label ikan haruan. Show all posts
Showing posts with label ikan haruan. Show all posts

Thursday, March 30, 2017

Gewang yang sesuai memancing haruan

 Hi semua, kali ni HS kongsikan kepada anda semua tentang umpan atau gewang yang sesuai untuk memikat si kepala ular ni. Apa yang HS kongsikan adalah gewang yang paling umum untuk memburu ikan haruan. Gewang yang tidak dinyatakan dalam video HS pun boleh digunakan juga untuk memancing haruan contohnya seperti sesudu, popper dan pencil.

Jom tonton video HS. Jangan lupa like, share dan subscribe ya (^^,)
Terima kasih ~



Wednesday, January 20, 2016

Review tentang Jack Lure jenis sinking.

21.1.2016 Thursday


Beberapa hari lepas HS berkesempatan untuk casting ikan baung ... HS menggunakan Jack lure jenis sinking 5 cm 5 gram .. Jadi disini HS nak kongsi sedikit tentang cara HS retrieve gewang Jack Lure tu ... HS akan bagi masa dalam 10 saat biar gewang tu tenggelam (bergantung kepada tempat, dalam atau tak) dan mula karau dan diselang seli dengan jerk 3 kali ... karau sikit dan jerk 3 kali ... dan begitulah sampai beroleh hasil  :) 

Masa mula-mula guna Jack lure ni terlepas baung .. dah sampai tepi dah .. sekali dia libas, habis ..haha tak ada rezeki agaknya ... maklum lah HS tak berapa yakin lagi dengan single hook ni ... Sebenarnya warna 'colourless' (seperti gambar di bawah) memang killer .. bak kata Komander Lemon Tea "warna yg seakan-akan udang atau anak ikan"  ... Jadi memang sesuai digunakan untuk ikan pemangsa seperti Peacock Bass (PB), ikan haruan, ikan baung dan banyak lagi ...

Berminat boleh contact ---> Jamal Assaqauf




Terima kasih ^^,


Like page --->  Haruan Sakit Channel


Tuesday, December 22, 2015

Jalan-jalan casting ikan haruan.

20.12.2015 Ahad


Kejadian ni berlaku baru-baru ni ... hari ahad lepas ... tapi hari ni baru ada mood nak menaip hehe Pada awalnya merancang untuk casting haruan di area Pontian dengan Komander lemon tea tetapi pagi tu terima whatsapp bahawa dia kurang sihat. HS dan Shahrul pun mati akal nak pergi ke mana ... Jadi kami pun casting area Kota Tinggi saja ... Alhamdulillah hasil memberangsangkan ... Kami sampai di port dah tengahari jadi memang panas 'hau-hau' bak kata orang utara betul tak ? hehe ... Jadi ada lah kot memancing dalam sejam pastu dah duduk rehat bawah pokok ... lepas zohor kami berkomplot dengan Naim Cool di tempat yg sama ... Masing-masing tak kumpau termasuk naik cool junior ... 




Bila dah beransur petang HS duduk di suatu tempat sambil casting dan baru sedar yg pemandangan masa ni sungguh cantik .. Subahanallah ^^, 
Komplot hari tu HS dapat mendaratkan 2 ekor haruan yg bersaiz sederhana ... Jadilah kan hehe ... Sebenarnya ada video pasal ni semua .. Nantikan ya :) 



Like page Haruan Sakit Channel --->  Haruan Sakit Channel


Terima kasih.

Tuesday, December 15, 2015

Hasil soft plastic dengan menggunakan teknik Texas Rig.

15.12.2015 Selasa


okay kali ni HS nak kongsi beberapa gambar strike dengan menggunakan teknik Texas Rig ni ... Sebelum ni HS pernah nampak orang menggunakan teknik ni kerana sesuai dengan menggunakan soft plastic ... Orang yg mendedahkan teknik ni dalam news feed facebook HS adalah Amirul Irfan (Youtube: Swimbait Freak) ... banyak yg dia post hasil daripada menggunakan soft plastic untuk menjerat ikan haruan ni ... tapi masa tu HS tengah seronok layan menggunakan soft frog, jadi tak layan sangat dengan soft plastic ni ... HS lebih seronok menggunakan top water lure kerana teruja saat haruan menghentam gewang ... dan orang yg mengubah HS untuk menggunakan teknik ni adalah Wan Riduan (FB) ... bila tengok brother ni menggunakan soft plastic, hasilnya boleh tahan ... dari situ bermula rasa ingin mencuba sesuatu yg baru ... iaitu Texas Rig ... Lagipun dek kekurangan modal untuk membeli spinner bait yg asyik sangkut di dasar, jadi HS cuba menggunakan soft plastic ... 


Gambar ni adalah strike pertama yg HS perolehi hasil dengan menggunakan soft plastic jenama Hinomiya warna hitam putih ... Telan sampai ke tekak soft plastic tu hehe ... dan di bawah ni adalah hasil dengan menggunakan pelbagai warna soft plastic ...










Rekod setakat ni dengan menggunakan soft plastic adalah 2.1 kg ... Tight lines !! 


Jangan lupa like page Haruan Sakit ---> Haruan Sakit Channel




Friday, December 4, 2015

Rapala Goldfish (Luka lama berdarah kembali?)

4.12.2015

Terima kasih kepada Komander lemon tea yg bagi hadiah kepada HS sempena hari lahir HS ... Katak jenama Bakau, Hinomiya soft lure dan Rapala goldfish shad rap... Huh, memang umpan yang terbaik untuk menjerat ikan haruan ... Sebenarnya HS dah lama tak casting ikan haruan ni sebab sibuk dengan final year project ... main dengan bacteria ni aduhh penat kot ... tambah-tambah lagi kalau tak menjadi ... But life must go on .. hehe Anggap itu sebagai satu cabaran dalam hidup ... 

Sudah setahun HS kehilangan Rapala Goldfish ni sebab tersangkut dekat pokok ... dan kini ia kembali ke pangkuan hehe ... Dan sudah setahun jugak tak menduga si bongkok dengan goldfish ni ... Adakah luka lama akan berdarah kembali ? Adakah Goldfish masih killer ? Cewahh ... kita nantikan dalam post akan datang ^^,
Terima kasih ... 


Thursday, October 29, 2015

#Haruansakit Casting ikan haruan (2.1 kg) dengan SP hinomiya.


12.10.2015 Isnin

Alhamdulillah, rekod peribadi HS untuk tahun ni... Kita tak tahu pemangsa apa yg menghendap umpan kita pada hujung tali ... Pada mulanya hujan turun agak lebat dalam lima minit ... dan lepas tu dah reda ... lepas ja hujan berhenti terus lontar umpan dan tanpa diduga ikan haruan yg seberat 2.1 kg telah menghentam SP ekonomi jenama Hinomiya (jimat sikit daripada guna Zman) ... 
Sambil retrieve gewang tu terasa "dup" dihujung tali ... dan tali mula bergerak ke kanan dengan laju (jantung dah mula berdebar) ... Tidak lama lepas tu apa lagi, kita sembat la hehe ... Si ikan haruan ni berjaya juga untuk masuk ke dalam reba dan terpaksa meranduk sedikit sehingga ke paras lutut ... Drag dilonggarkan sedikit takut-takut nanti dia membuat pecutan dan terputus tali ... Alhamdulillah akhirnya dia mengalah juga dan berjaya "selfi" bersama HS  hihi
di bawah HS kongsikan spesifikasi yang HS guna...








Terima kasih kepada Komander Lemon Tea sebab bagi pinjam penimbang dan tali ukur... status ikan ni berjaya dilepaskan di tempat lain memandangkan port senaijaya tu bakal lenyap huhu ...

Spesifikasi yg saya guna dalam memancing haruan: 

Rod: Ajiking The Light 10-16 lb
Reel: Ryojin 2000
Mainline: suffix 832 6lb
Shock leader: Yo-zuri 100% fluorocarbon 20lb
Lure: SP Hinomiya 7.5 cm (Black and white color)
Hook: worm hook owner saiz 1
Teknik: Texas Rig










Saturday, September 26, 2015

Casting ikan haruan 1.5kg dan 52cm dengan jump perox ogens


12.9.2015  Sabtu 

huh punya la lama tak update ...adoiy ... haaa kat sini nak cerita sikit kejadian lepas .. waktu ni komplot dengan Muhammad hakim Jaffar (FB) ... panggil hakim je ... hari ni tak ramai yang ada kat port senaijaya ni ... sambaran yang pertama hanya tinggal sisik je kat kita ... aduiy ... sempat jugak la melayan utuk beberapa saat ... lepas tu pufff  terlepas ... *geleng kepala*  Tapi tak apa kita cuba lagi kat tunggul sebelah yg satu lagi tu ... Melayang jump perox hand made by Shahrul ogens lepas daripada tunggul kelapa sawit  ... bila lalu ja tepi tunggul kelapa sawit tu ada gelombang yang ikot dari belakang ... hah ready ready !! aku bermonolog ...  memang tak silap, splashh !!  Yeah strike !! fish on hakim !!
 






layan punya layan, dapat jugak daratkan si haruan ni .. jam masih awal dlm pukul 8.30 a.m ... HS telefon along (komander lemon tea) .. bla bla bla ... jumpa ja along terus pinjam penimbang dan pengukur ... 1.5 kg dan 52 cm jugak haruan ni ... Gemok sebab bunting !! masa dekat port tak ada semua tu jadi bergambar pun guna kaki mcm tu ja huhu 




Dan dilepaskan di port lain agar ada kesinambungan ikan haruan ... semoga kau berjaya menjaga anak-anak tu sampai besar ... bermula dari hari ni lah HS sengaja menamakan port ni Planet Pluto !  haha ^^,


Friday, September 11, 2015

Komplot casting ikan haruan.


11.9.2015 Jumaat

Komplot casting ikan haruan di Senaijaya... Ya, dah lama tak jenguk port puaka ni hehe yelah sebab menjalani latihan praktikal kat Kuala Terengganu ... HS pada mulanya hanya merancang dengan Khairol Majid Boss dan Azhar Baha ... sampai saja kat port tu terjumpa Naim cool dan beberapa orang lagi kawan ... Meriah betul hehe 






Gewang katak yang HS guna adalah jenama Mimix  jenis Nano frog, jump perox ogens, Fixh frog dan Magnum ... Mula-mula sampai tu test guna mimix nano frog dahulu ... Sambaran yang pertama miss called saja .. yang kedua baru nak lekat haaa ... ternyata port puaka ni memang puaka haha ... tau tau jelah sambaran si haruan ni bila guna jump perox ... meletup beb hehe 


Hasil menggunakan Mimix nano frog

Hasil menggunakan Jump Perox Ogens


Yang penting hari ni HS dapat berkomplot dengan sipo-sipo dan secara tak langsung merapatkan ukhwah ...hehe
Bukan senang nak komplot sekali dengan dorang ... Semoga berjumpa lagi ya :)




Sunday, July 12, 2015

Memancing ikan tilapia, ikan puyu dan ikan haruan. #throwback

Fuhh hari ni pergi dua tempat tapi tak dapat ikan pun .... Tempat pertama yang aku terjah ialah tasik kulim ...dulu aku casting guna mini minnow dapat spesis chicild ...rupa bentuk macam tilapia tapi warna oren...tapi tadi aku pergi dorang tengah buat kerja bagi mendalamkan lagi tasik tu ... air pun jadi keruh .. tak best cast .. 




Port kedua ni kat kampung aku jer ... Lahar tambun tasek gelugor ... Tiga kali strike tapi tak lekat ... curut sangat kot huhu ... Aku guna katak magnum la , lure favroite aku hehe ...
Last sekali member aku dapat puyu dengan berumpankan cengkerik ... empat ekor semuanya ..










Port cantik tetapi penghuninya tiada. #throwback


Assalamualaikum, hai ... dah lama aku tak update dekat blog ni ...maklumlah sibuk sikit (malas nak update adalah punca utama haha) ...
Jadi dengan munculnya semester break kali ni, aku akan ceritakan tentang port yang aku terjah (yang mana boleh bagitahu jelah hehe) ....
Petang tadi aku terjah lubuk dekat kampung aku ... sebelum ni kolam ikan orang jaga tapi sekarang dah terbiar .. saja nak menduga penghuni kolam tu ... tapi last2 aku kumpau haha ...










Wednesday, July 8, 2015

Casting ikan baung, ikan haruan dan ikan belida. #throwback

25.10.2014

Masa nak pergi memancing ni nak dekat pukul 12 tengahari dah .. haha tak ada kerja betul ..
First strike dapat ikan baung ... rakus jugak dia sambar gewang goldfish aku tu ...





Lepas tu aku saja nak "test drive" spinner bait baru aku ni ... memang nasib aku baik , baru 2 kali baling dah ada sambaran dari sang haruan ..hehe tapi saiz curut jela ... 



Yang ni pulak mama haruan hehe ... aku rasa nak dekat 1 kg la ... Bila tengok dekat bahagian genital confirm betina ... dan perut dia buncit sikit ... so aku catch and release je ikan ni ... semoga dapat meneruskan kelangsungan spesis ikan haruan ni ....






Last sekali ada jugak belida yang dapat didaratkan hehe .. 


sekian ~


Lama tak bersua

 Assalamualaikum dan salam sejahtera Sudah lama tidak "menulis" pada blog ini. Masih ada lagi kah yang sudi menjenguk di ruangan i...