Wednesday, July 15, 2015

Memancing ikan siakap dan jenahak di Kolam Simpang Tiga, Sungai Petani Kedah. #throwback



Assalamualikum hehe ... Hari ni (sabtu 7.2.2015) cadang nak pergi memancing bawah jambatan pulau pinang yang lama tetapi kekurangan orang ... macam tak best pulak kalau pergi dua orang ja ... Jadi Mubin ajak aku memancing ke kolam simpang tiga sungai petani... Kami memang tak biasa lagi dengan kolam ni , maklumlah kali pertama pi ni hehe ... Dekat kolam tu semua lengkap.. bilik solat pun ada penghawa dingin ( rasa jugak la sejuk tu), kedai makan jual nasi bungkus , tandas dan menyediakan umpan hidup jugak... Belanak seekor 60 sen ( tapi lambat sikit nak ada) dan udang hidup...

Kami start masuk pukul 10.30 pagi ... dengan yuran RM 50 untuk 7 jam ... ada jugak ranking ... memang berbaloi hehe daripada awal kami masuk sampai lah ke petang dlm 2.30 mcm tu kami kumpau ... hanya mampu melihat orang depan , orang kiri dan kanan dapat ikan huhu ... guna teknik pelampung pun senyap , bottom pun senyap ... tapi masa ni kami guna umpan udang hidup ... bila ubah sikit tempat barulah ok sikit hehe ... dengan bantuan orang yg dah lama memancing kat tempat tu dan tunjuk ajar sikit , Alhamdulllilah boleh siakap seekor .. ni kira siakap seumur hidup aku la hehe ..kali ni aku guna teknik pelampung dan umpan belanak ... Terima kasih ya otai yg ajar saya tu ..




Kalau tak silap saya , start dari pukul 4.30 petang pihak kolam akam melepaskan sebanyak 20 ekor ikan ... masa ni pihak kolam akan umumkan kepada para pemancing supaya menarik umpan ke tebing kolam ... Unik jugak cara mereka melepaskan ikan dengan menggunakan bot ... Pada masa ni lah ramai pemancing-pemancing yg baru datang ... 5 ekor ikan yg terawal dapat akan mendapat hadiah ...
Perih ouh bila sangkut tali mancing dengan pemancing yang lain tapi adat la bila main kat kolam kan ... Tapi pemancing juga harus waspada, jangan main ikut sedap je baling umpan...huhu






Dan akhir sekali, alhamdulillah rezeki katakan ... dalam 5.30 macam tu lah pelampung aku bergerak laju ... "ishh takkan ikan belanak macam ni"  selang beberapa minit kemudian pelampung terus tenggelam dan aku membiarkan beberapa saat lagi dan "kringgggggggg"  ... Perhhh, drag tak kunci ketat ni ... adoiy , nasib baik ...  selalu terlupa nak bg ketat drag ... Ikan jenahak ni aku guna teknik yang sama, pelampung sedepa dan umpan belanak ...

Sekian terima kasih :) 






No comments:

Post a Comment

Lama tak bersua

 Assalamualaikum dan salam sejahtera Sudah lama tidak "menulis" pada blog ini. Masih ada lagi kah yang sudi menjenguk di ruangan i...